Khamis, 29 Mei 2008

Ringkasan Tafsir Surah al-Baqorah ayat 31


وَعَلَّمَ آَدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلَائِكَةِ فَقَالَ أَنْبِئُونِي بِأَسْمَاءِ هَؤُلَاءِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ
Maksudnya :
Ayat 31 : Dan Dia mengajarkan kepada Adam Nama-nama (benda-benda) seluruhnya, kemudian mengemukakannya kepada Para Malaikat lalu berfirman: "Sebutkanlah kepadaKu nama benda-benda itu jika kamu memang benar orang-orang yang benar!"
Penafsiran ayat 31 surah al-Baqarah.

Ayat 31 :

Dalam ayat ini terdapat dalil yang menunjukkan mengenai keistimewaan dan keutamaan Adam daripada Malaikat. Ini adalah berkah disebabkan ilmu pengetahuan yang ada pada Adam yang telah diajarkan oleh Allah swt. Lafaz yang awal disebutkan, “Dan Dia mengajarkan kepada Adam Nama-nama (benda-benda) seluruhnya”, yakni Adam telah diajar oleh Allah swt dengan cara ilham yang pastinya benar atau mungkin juga Allah swt mengajarkan ilmu kepada Adam melalui perantaraan Malaikat Jibril a.s. Kata Ibnu Abbas r.huma, Allah swt telah mengajarkan kepada Adam al-Asma`, yakni nama-nama yang lazimnya digunakan oleh manusia seumpama nama-nama yang terhadap pada insan (manusia) itu sendiri, haiwan dan binatang-binatangm bumi, lembah, laut dan lain-lain lagi. Ada ulama yang mengatakan bahawa, nama yang dimaksudkan ialah nama-nama Malaikat. Ulama lain mengatakan Adam diajar nama segala jenis binatang, burung dan setiap nama sesuatu benda. Dalam pendapat lain dikemukan, Adam diajar tentang nama-nama keturunan manusia. Secara umumnya, Allah swt telah mengajarkan semua nama dan hakikat kehidupannya, sama ada untuk kegunaan Adam dan keturunannya. Diriwayatkan bahawa Adam mengetahui beribu-ribu bahasa yang bakal digunakan oleh anak-anak dan cucu-cicit keturunannya nanti. Oleh kerana itu ulama tafsir juga mengatakan, Adam adalah manusia pertama yang berbicara dengan menggunakan semua bahasa. Ini juga membawa maksud bahawa, Allah swt telah mengajarkan ilmu kepada Adam dengan nama-namanya terlebih dahulu walaupun Adam sendiri tidak mengetahui kewujudannya. Kata Ibnu Abbas r.huma dan ulama-ulama yang lain, Allah swt mengajarkan kepada Adam nama-nama segala sesuatu seluruhnya, sama ada yang besar mahupun yang kecil.

Lafaz selanjutnya Allah swt menyebut “kemudian mengemukakannya kepada para Malaikat lalu berfirman: Sebutkanlah kepadaKu nama benda-benda itu”, yakni perintah Allah swt kepada Malaikat agar mereka menyebut nama-nama yang telah dipelajari Adam daripadaNya. Lafaz ini sebagai ujian Allah swt terhadap para MalaikatNya mengenai ilmu pengetahuan. Malaikat juga diuji agar mereka mengetahui bahawa walaupun mereka boleh mendapat maklumat mengenai perjalanan alam ini di Lauh Mahfuz, akan tetapi rahsia-rahsia ilmu Allah swt tidaklah mereka ketahui. Ilmu atau maklumat-maklumat di Lauh Mahfuz tidak menjadikan mereka layak dan boleh mengusai semua ilmu-ilmu di dalam alam ini. Tidaklah para Malaikat itu mengetahui sesuatu melainkan apa yang disampaikan dan diajarkan Allah swt kepada mereka. Maksud “Sebutkanlah kepadaKu nama benda-benda itu”, yakni para Malaikat mengakui tentang hal-hal yang masih mereka tidak ketahui dan tidaklah para Malaikat Allah swt akan mengada-adakan sesuatu atau menyebut sesuatu yang belum mereka ketahui. Perintah Allah swt di atas tidaklah dapat mereka penuhi melainkan mereka segera bertasbih dan mengakui bahawa ilmu yang sedia ada pada mereka hanya sedikit daripada ilmu yang diajar Allah swt buat mereka.

Lafaz pada hujung ayat Allah swt menyebut, “jika kamu memang benar orang-orang yang benar!", yakni jika para Malaikat benar-benar hambaNya yang taat, pasti mereka tidak ada mengadakan-adakan atau merasa bangga dengan ilmu mereka ada. Lafaz ayat ini bukan untuk menghina Malaikat akan tetapi sebagai dalil bahawa Adam mendapat keistimewaan dari sudut ilmu pengetahuan daripada Malaikat-malaikat Allah swt.

Tiada ulasan: