Sabtu, 17 Mei 2008

Ringkasan Tafsir Surah al-Baqorah ayat 28


كَيْفَ تَكْفُرُونَ بِاللَّهِ وَكُنْتُمْ أَمْوَاتًا فَأَحْيَاكُمْ ثُمَّ يُمِيتُكُمْ ثُمَّ يُحْيِيكُمْ ثُمَّ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ
Maksudnya :
Ayat 28 : Mengapa kamu kafir kepada Allah, padahal kamu tadinya mati, lalu Allah menghidupkan kamu, kemudian kamu dimatikan dan dihidupkanNya kembali, kemudian kepadaNyalah kamu dikembalikan?
Penafsiran ayat 28 surah al-Baqarah.

Ayat 28 :

Dalam ayat ini Allah swt memulai dengan menyebut lafaz istifham (pertanyaan). Allah swt menyebut “kaifa” yakni “mengapa atau bagaimana”, lafaz ini dikaitkan untuk menanyakan sesuatu keadaan. Perlu diketahui bahawa Allah swt menyebut lafaz pertanyaan dalam ayat ini bukan untuk mengetahui sesuatu keadaan, akan tetapi Allah swt meminta penjelasan kepada yang di tanya mengenai tindakan dan perbuatan mereka. Mereka yang di tanya itu adalah orang-orang kafir dari kalangan ahli kitab (yahudi dan nasrani) kerana Allah swt telah menyebut “Mengapa kamu kafir kepada Allah”, yakni lafaz ini menunjukkan wujudnya manusia yang mengingkari dan menolak agama Islam yang suci yang dibawa oleh Nabi Muhammad saw. Mereka tidak menyakini tentang Nabi Muhammad saw sebagai Rasul Allah, begitu juga tidak membenarkan apa yang dibawa oleh baginda saw. Mereka telah menjadi kafir kerana tidak menyakini bahawa al-Quran itu datangnya daripada Allah swt. Oleh itu, barangsiapa yang menolak al-Quran maka ia telah menyekutukan Allah swt dan menjadi orang yang melanggar perjanjian sepertimana dalam ayat ke 27 sebelum ini.

Maksud ayat “Mengapa kamu kafir kepada Allah”, yakni bagaimanakah kamu boleh mengingkari kewujudan dan kekuasaan Allah swt?, sedangkan Dialah yang telah menciptakan kamu, bumi, langit dan seluruh alam ini. Bagaimanakah kamu boleh mencari sembahan-sembahan selain daripada Allah?, sedangkan dikalangan kamu ada seorang Rasul yang menerangkan kebenaran dan menjelaskan kitab wahyu al-Quran. Sepertimana firmanNya :
Maksudnya : Wahai ahli Kitab, mengapa kamu mengingkari ayat-ayat Allah, padahal kamu mengetahui (kebenarannya).
Ali Imran ayat 70.

Ayat-ayat Allah yang dimaksudkan ialah al-Quran yang diturunkan kepada Nabi Muhammad saw dan puak yahudi dan nasrani telah mengingkarinya. FirmanNya lagi :

Maksudnya : Bagaimanakah kamu (sampai) menjadi kafir, padahal ayat-ayat Allah dibacakan kepada kamu, dan Rasul-Nya pun berada di tengah-tengah kamu? Barangsiapa yang berpegang teguh kepada (agama) Allah, Maka Sesungguhnya ia telah diberi petunjuk kepada jalan yang lurus. Ali Imran ayat 101.

Lafaz yang selanjutnya Allah swt menyebut, “padahal kamu tadinya mati, lalu Allah menghidupkan kamu”, yakni kata Ibnu Abbas r.huma, mati yang dimaksudkan ialah sebelum manusia dijadikan mereka hanya wujud sebagai benih-benih yang berada di dalam tulang sulbi ayah mereka, kemudian tatkala manusia diciptakan hasil persenyawaan benih-benih tadi maka wujudlah makhluk yang bernama manusia dan ini yang dimaksudkan dengan “lalu Allah menghidupkan kamu” yakni menjadi manusia. Inilah juga yang disebutkan Allah swt dalam surah al-Insan ayat 1,
Maksudnya : Bukankah telah datang atas manusia satu waktu dari masa, sedang dia ketika itu belum merupakan sesuatu yang dapat disebut?.
Ayat ini menjelaskan mengenai keadaan manusia bahawa Dialah Tuhan yang telah menciptakan dan mengadakan manusia (yakni menghidupkan manusia) kea lam dunia ini, padahal sebelumnya manusia bukanlah merupakan sesuatu yang disebut-sebut kerana terlalu hina dan sangat lemah (wujud berupa benih dalam tulang sulbi).

Allah swt juga telah berfirman,
Maksudnya : Mereka menjawab: "Ya Tuhan Kami Engkau telah mematikan Kami dua kali dan telah menghidupkan Kami dua kali (pula), lalu Kami mengakui dosa-dosa kami. Al-Mukmin ayat 11.
Disebutkan oleh Ibnu Abbas r.huma, bahawasanya sebelum manusia diciptakan mereka wujud dalam keadaan tanah dan hal ini dinilai sebagai satu kematian. Kemudian Allah swt menciptakan manusia dan ini dinilai sebagai satu kehidupan. Inilah yang dimaksudkan ayat “padahal kamu tadinya mati, lalu Allah menghidupkan kamu”.

Lafaz selanjutnya Allah swt menyebut, “kemudian kamu dimatikan dan dihidupkanNya kembali”, yakni setelah diciptakan manusia dan hiduplah manusia dengan jangka masa yang ditetapkan oleh Allah swt di dunia ini, maka manusia akan dimatikan. Setelah manusia dimatikan mereka akan berada di alam kubur yang dinamai sebagai alam barzakh yakni alam yang memisahkan dengan alam akhirat. Allah swt mematikan manusia dengan dicabut ruh pada jasad manusia. Maka ketika itu jasad tidak akan berfungsi dan akhirnya hancur menjadi tanah kembali sepertimana asal kejadiannya. Setelah beberapa ketika manusia di alam barzakh, maka Allah swt membangkitkan kembali mereka semuanya untuk dihitung akan amalan-amalan mereka di padang mahsyar dan inilah dinamai dengan alam akhirat. Ini juga yang dijelaskan Allah swt, “dan dihidupkanNya kembali”. Inilah juga yang difirmankan oleh Allah swt,
Maksudnya : Katakanlah: Allah-lah yang menghidupkan kamu kemudian mematikan kamu, setelah itu mengumpulkan kamu pada hari kiamat yang tidak ada keraguan padanya; akan tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui. Al-Jasiyah ayat 26.

Selanjutnya Allah swt menyebut, “kemudian kepadaNyalah kamu dikembalikan”, yakni Allah swt membangkitkan manusia pada hari qiyamat untuk diminta pertanggungjawapan. Ayat ini sebagai penawar dan penyejut hati orang yang beriman kerana orang beriman bakal bertemu Allah swt. Di dalam pertemuan itu juga Allah swt akan membalas dengan semua amalan kebaikan yang dilakukan dengan balasan syurga. Orang yang beriman akan merasai nikmat-nikmat syurga yang telah dijanjikan oleh Allah swt buat mereka. Tidaklah hal ini terjadi melainkan terlebih dahulu Allah swt membangkitkan dan membawa manusia untuk di hisab di padang mahsyar. Ini juga membawa maksud, kita ini datang daripada Allah swt dan hanya kepadaNya kita akan kembali sepertimana yang disebutkanNya, “kemudian kepadaNyalah kamu dikembalikan”. Manakala kaum kafir, kaum anti Tuhan dan ahli falsafah sesat merupakan kaum yang mengingkari hari kebangkitan. Kereka ini tidak mempercayai bahawa manusia diciptakan atau dihidupkan semula setelah mati. Tentunya bagi kaum yang anti Tuhan pasti mengingkari hari pertemuan manusia dengan Tuhan kerana mereka mengingkari wujudnya Tuhan. Sebenarnya mereka tidak memiliki alasan baru kerana apa yang difahami mereka adalah sama seperti apa yang pernah dikatakan oleh kaum-kaum bodoh (jahiliah) atau arab musyrikin pertama. Sepertimana firman Allah swt dalam surah Al-Jasiyah ayat 24 :
Maksudnya : Dan mereka berkata: Kehidupan ini tidak lain hanyalah kehidupan di dunia saja, kita mati dan kita hidup dan tidak ada yang akan membinasakan kita selain masa dan mereka sekali-kali tidak mempunyai pengetahuan tentang itu. Mereka tidak lain hanyalah menduga-duga saja.

Dalam ayat ini Allah swt menjelaskan mengenai kaum anti Tuhan atau dinamakan dengan Dahriyyah dari kalangan puak kafir dan puak arab musyrikin arab yang mengingkari hari berbangkit dan pertemuan manusia dengan Allah swt. Mereka mengatakan Kehidupan ini tidak lain hanyalah kehidupan di dunia saja”, yakni mereka berpendapat bahawa tiada kehidupan melainkan kehidupan di dunia sahaja. Anggapan mereka bahawa ada kaum yang mati dan ada kaum yang hidup dan tidak ada hari kemudian (bangkit daripada alam barzakh) serta tidak ada hari yang dinamakan akhirat. Bahkan mereka berpendapat bahawa setiap tiga puluh enam ribu tahun segala sesuatu akan kembali seperti semula dan mereka menduga bahawa hal ini berlaku berulang-ulang tanpa batas. Mereka membesarkan akal dan hanya berhujah dengan akal semata-mata serta menolak firman-firman Allah swt melalui Rasul yang diutusNya. Oleh kerana itulah mereka mengatakan “dan tidak ada yang akan membinasakan kita selain masa”. Ini membawa maksud bahawa mereka adalah kaum yang telah mencaci masa yang telah diciptakan Allah swt. Sepertiman sabda Nabi saw, “Puak jahiliyah telah mengatakan bahawa : “sesungguhnya yang membinasakan kita adalah malam dan siang (masa)”. Sabda Nabi saw lagi, “Allah swt telah berfirman, Anak Adam menyakitiKu, mereka telah mencaci masa, padahal Akulah yang menciptakan masa, di tangan (kekuasaanKu) urusan itu, Akulah yang menggilirkan malam dan siang harinya”. Sabdanya lagi, “Janganlah kamu mencaci masa kerana sesungguhnya Allah swt yang menciptakan masa itu”. Allah swt juga telah berfirman,
Maksudnya : Dan Dialah yang menciptakan (manusia) dari permulaan, kemudian mengembalikan (menghidupkan)nya kembali, dan menghidupkan kembali itu adalah lebih mudah bagi-Nya. dan bagi-Nyalah sifat yang Maha Tinggi di langit dan di bumi; dan Dialah yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana. Ar-Rum ayat 27.

Ayat ini jelas menunjukkan kebenaran hari berbangkit dan hal sangat mudah bagi Allah swt untuk menghidupkan kembali manusia di akhirat kelak.

Lafaz ayat “kamu dikembalikan”, mempunyai dua maksud. Pertama: Jika dibaca huruf ta` dengan baris hadapan (turja`un), ertinya manusia dipaksa untuk kembali kepada Allah swt tapa ada keinginan darinya dan bacaan ini dikhususkan untuk orang-orang kafir. Kedua: Jika dibaca huruf ta` dengan baris atas (tarji`un), ertinya manusia kembali dengan keinginan sendiri dan bacaan ini dikhususkan untuk orang yang beriman. Wa Allahu `alam.

Tiada ulasan: