Rabu, 14 Mei 2008

Ringkasan Tafsir Surah al-Baqorah ayat 13-16


(13) وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آَمِنُوا كَمَا آَمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آَمَنَ السُّفَهَاءُ أَلآ إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لاَ يَعْلَمُون
(14) وَإِذَا لَقُوا الَّذِينَ آَمَنُوا قَالُوا آَمَنَّا وَإِذَا خَلَوْا إِلَى شَيَاطِينِهِمْ قَالُوا إِنَّا مَعَكُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِئُونَ
(15) اللَّهُ يَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَيَمُدُّهُمْ فِي طُغْيَانِهِمْ يَعْمَهُونَ
(16) أُولَئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُا الضَّلَالَةَ بِالْهُدَى فَمَا رَبِحَتْ تِجَارَتُهُمْ وَمَا كَانُوا مُهْتَدِينَ
Maksudnya :
Ayat 13 : Dan apabila dikatakan kepada mereka: "Berimanlah kamu sebagaimana orang-orang lain telah beriman." Mereka menjawab: "Adakah kami akan beriman sebagaimana orang-orang yang bodoh itu telah beriman?" Ingatlah, sesungguhnya merekalah orang-orang yang bodoh; tetapi mereka tidak tahu.
Ayat 14 : Dan apabila mereka berjumpa dengan orang-orang yang beriman, mereka mengatakan: "Kami telah beriman". Dan apabila mereka kembali kepada syaitan-syaitan mereka, mereka mengatakan: "Sesungguhnya kami bersama dengan kamu, kami hanyalah berolok-olok."
Ayat 15 : Allah akan (membalas) olok-olokan mereka dan membiarkan mereka terombang-ambing dalam kesesatan mereka.
Ayat 16 : Mereka Itulah orang yang membeli kesesatan dengan petunjuk. Maka tidaklah beruntung perniagaan mereka dan tidaklah mereka mendapat petunjuk.
Penafsiran ayat 13 hingga 16 surah al-Baqarah.
Ayat 13
Ayat ini masih lagi menerangkan mereka sifat orang-orang munafiq yakni apabila datangnya orang-orang mukmin kepada mereka dengan mengatakan, “Hendaklah kaum benar-benar menjadi orang-orang yang patuh (beriman), mengukuhkan keimanan kamu kepada Allah, MalaikatNyat, Kitab-kitabNya, Rasul-rasulNyal, hari berbangkit sesudah mati, syurga, neraka dan sebagainya, sepertimana yang telah diberitahu oleh Muhammad saw dan sesungguhnya kami (orang-orang mukmin) telah beriman dengan apa yang dikhabarkannya dan hendaklah kamu juga beriman sepertimana kami”, atau juga dimaksudkan “Wahai puak munafiq!, benarkanlah Muhammad saw akan syariatnya sebagaimana orang-orang Muhajirin dan penduduk Madinah yang telah membenarkannya”. Akan tetapi sifat dan sikap takkbur daripada orang-orang munafiq dengan lantang menjawap terhadap apa yang disuruh oleh orang-orang mukmin, “Adakah patut dan layak bagi kami untuk beriman dengan semua yang diterangkan kamu sepertimana keimanan kamu yang mana kamu ini terdiri daripada orang-orang bodoh?”. Orang-orang bodoh yang dimaksudkan oleh puak munafiq adalah para sahabat Nabi saw. Pada hujung ayat ini Allah swt menjelaskan bahawa puak munafiq adalah puak yang tidak mengetahui bahawa mereka adalah orang-orang yang ingkar dan tidak beriman disebabkan kebodohan mereka yang keterlaluan dan kejahilan mereka tentang risalah kebenaran yang dibawa oleh Nabi Muhammad saw. Ulama tafsir mengatakan “bodoh” itu bermaksud lemah pendapatnya dan sedikit pengetahuannya sehingga mewujudkan mudarat atau bahaya daripada pemikiran mereka.
Ayat 14
Ayat ini juga masih berkait rapat dengan ayat sebelumnya dan diantara yang disebutkan Allah swt ialah sikap puak munafiq terhadap orang-orang mukmin yakni apabila puak munafiq ini bertemu dengan orang-orang mukmin, lantas mereka berkata, “Wahai pengikut Muhammad kami adalah orang-orang yang beriman!”. Dengan cara dan tingkah-laku ini seolah-olah sikap mereka menampakkan kepada orang-orang mukmin seakan-akan diri mereka telah beriman dan berpihak atau bersahabat dengan orang-orang mukmin. Akan tetapi sikap ini hanyalah untuk mengelabui kaum mukmin agar kaum mukmin melindungi mereka dan mendapat harta ghanimah daripada orang mukmin semata-mata. Inilah sikap puak munafiq tatkala mereka berjumpa dan berhadapan dengan orang-orang beriman yang terdiri daripada sahabat-sahabat Nabi saw. Akan tetapi Allah swt menjelaskan pada lafaz ayat yang seterusnya bahawa, apabila puak munafiq ini telah berpisah atau telah pergi daripada orang-orang beriman dan menuju kepada syaitan-syaitan mereka, lantas puak munafiq berkata kepada syaitan-syaitan mereka bahawa mereka ini hanya berolok-olok atau bermain-main atas tujuan mempersendakan sahabat Nabi saw. Ulama tafsir mengatakan bahawa yang dimaksudkan dengan “syaitan-syaitan” pada ayat ini ialah puak Yahudi yang bermusuh dengan Nabi saw dan puak Yahudi ini juga yang menganjurkan agar puak-puak munafiq berlakon atau berolok-olok menunjukkan keimanan dihadapan sahabat-sahabat Nabi saw. Dalam penafsiran lain mengatakan “syaitan-syaitan” yang dimaksudkan ialah puak munafiq lain dan puak musyikin, bahkan mereka juga disebut sebagai panglima atau pemimpin-pemimpin munafiq dan musyrik dalam kejahatan mereka yang mana mereka juga terdiri daripada tokoh-tokoh orang-orang kafir. Oleh itu dengan cara lakonan dan olok-olokan mereka, adalah salah-satu cara untuk mereka membalas dendam dengan sahabat-sahabat Nabi saw.
Ayat 15
Dalam ayat ini Allah swt menjelaskan bahawa, Dialah yang akan melakukan pembalasan terhadap puak munafiq itu kelak di akhirat sepertimana Firman Allah swt dalm surah al-Hadid ayat 13 yang bermaksud :
Maksudnya : Pada hari ketika orang-orang munafik laki-laki dan perempuan berkata kepada orang-orang yang beriman: "Tunggulah kami supaya kami dapat mengambil sebahagian dari cahaya kamu". Dikatakan (kepada mereka): "Kembalilah kamu ke belakang dan carilah sendiri cahaya (untukmu)". lalu diadakan di antara mereka dinding yang mempunyai pintu. Di sebelah dalamnya ada rahmat dan di sebelah luarnya dari situ ada siksa.

FirmanNya lagi dalam surah Ali Imran ayat 178 :
Maksudnya : Dan janganlah sekali-kali orang-orang kafir menyangka, bahwa pemberian tangguh Kami kepada mereka adalah lebih baik bagi mereka. Sesungguhnya Kami memberi tangguh kepada mereka hanyalah supaya bertambah-tambah dosa mereka; dan bagi mereka azab yang menghinakan.
Hubungan kedua-dua ayat ini dengan ayat 15 di atas ialah, kelak di akhirat Allah swt akan mengazab mereka sebagai balasan terhadap ejekan, lakonan, penghinaan mereka terhadap orang-orang mukmin. Bahkan ada ulama tafsir yang mengatakan bahawa, perbuatan jahat mereka itu kembali kepada mereka sendiri ibarat barangsiapa yang mengali lubang disebabkan kejahatannya, maka dia sendiri yang akan terjerumus ke dalamnya dan akhirnya orang-orang mukmin pula yang akan mentertawakan mereka di akhirat. Manakala pada hujung ayat pula Allah swt menjelaskan bahawa Dia akan membiarkan puak munafiq dan orang-orang kafir terumbang-ambing dalam kesesatan dan kekufuran mereka ibarat perbuatan kotor dan jahat serta dosa-dosa yang mereka lakukan tidak mereka rasai. Maka kerana itu juga hiduplah mereka dalam kebingungan, tidak tenteram, kerisauan dan dipenuhi dengan pelbagai masalah-masalah dalam kehidupan mereka, dan ini juga merupakan azab kecil di dunia yang dirasai oleh mereka sampaikan keperingkat mereka tidak tahu hala-tuju dan tidak mengetahui kemana perginya hidup mereka ini. Inilah akibat kebodohan yang mereka ucapkan kepada orang-orang mukmin dan padahal kebodohan itu kembali kepada mereka sendiri.
Ayat 16 :
Dalam ayat ini, Allah swt menjelaskan bahawa, golongan puak munafiq adalah mereka yang berminat dan mengambil kesesatan sebagai cara hidup mereka dan meninggalkan hidayah atau petunjuk kebenaran daripada Allah swt. Kesesatan yang dimaksudkan adalah kekufuran atau keingkaran mereka terhadap keimanan, sehinggakan dikalangan mereka ada yang mulanya beriman akan dan kemudian mereka kembali kepada kekufuran. Sepertimana firman Allah swt terhadap kaum Tsamud yang bermaksud :
Maksudnya : Dan adapun kaum Tsamud, maka mereka telah Kami beri petunjuk tetapi mereka lebih menyukai buta (kesesatan) daripada petunjuk…Fussilat : 17
Sifat puak munafiq yang dijelaskan dalam ayat ini juga ialah pada awalnya mereka ini mempunyai hidayah, namun hidayah tersebut tidak dapat mendatangkan manfaat bagi kehidupan duniawi mereka sehingga mereka meninggalkan hidayah untuk membeli kesesatan agar tercapai apa yang mereka inginkan. Pada lafaz ayat yang selanjutnya Allah swt menyatakan bahawa mereka puak munafiq ini tidak sekali-kali mendapat keuntungan daripada perniagaannya dan tidak pula mereka mendapat hidayah. Ini membawa maksud bahawa dengan sebab mereka menukar keimanan dengan kekufuran maka menjaDialah mereka sebagai orang-orang yang rugi dan akhirnya mereka menjadi hina dan dilaknat. Wujudlah diri mereka hidup dalam kesesatan, tiada petunjuk kearah kebaikan, sentiasa rasa gelisah dan ketakutan.

Tiada ulasan: