Rabu, 14 Mei 2008

Ringkasan Tafsir Surah al-Baqorah ayat 17-19


(17) مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ الَّذِي اسْتَوْقَدَ نَارًا فَلَمَّا أَضَاءَتْ مَا حَوْلَهُ ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ وَتَرَكَهُمْ فِي ظُلُمَاتٍ لاَ يُبْصِرُونَ
(18) صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لاَ يَرْجِعُونَ

أَوْ كَصَيِّبٍ مِنَ السَّمَاءِ فِيهِ ظُلُمَاتٌ وَرَعْدٌ وَبَرْقٌ يَجْعَلُونَ أَصَابِعَهُمْ فِي آَذَانِهِمْ
(19) مِنَ الصَّوَاعِقِ حَذَرَ الْمَوْتِ وَاللَّهُ مُحِيطٌ بِالْكَافِرِينَ
Maksudnya :
Ayat 17 :Perumpamaan mereka adalah seperti orang yang menyalakan api, maka setelah api itu menerangi sekelilingnya, Allah hilangkan cahaya (yang menyinari) mereka, dan membiarkan mereka dalam kegelapan, tidak dapat melihat.
Ayat 18 : Mereka tuli, bisu dan buta, maka tidaklah mereka akan kembali (ke jalan yang benar),
Ayat 19 : Atau seperti (orang-orang yang ditimpa) hujan lebat dari langit disertai gelap-gulita, guruh dan kilat; mereka menyumbat telinganya dengan anak jarinya, karena (mendengar suara) petir, sebab takut akan mati. Dan Allah meliputi pengetahuannya terhadap orang-orang yang kafir.
Penafsiran ayat 17 hingga 19 surah al-Baqarah.
Ayat 17
Dalam ayat ini masih disebutkan lagi mengenai sifat puak munafiq terhadap orang beriman di Madinah. Di jelaskan lagi bahawa Allah swt ingin mendekatkan pemahaman perbuatan dan perihal orang munafiq dengan perumpamaan. Dengan perumpamaan, orang-orang beriman dapat mengetahui erti dan peristiwa sebenar mengenai sikap dan sifat puak munafiq. Tentunya orang mukmin itu mendapat manfaat daripada apa yang dijelaskan Allah swt sepertimana firmanNya yang bermaksud :
Maksudnya :Dan perumpamaan-perumpamaan ini Kami buat untuk manusia; dan tiada yang memahaminya kecuali orang-orang yang berilmu. al-Ankabut : 43
Yang dimaksudkan dengan “Perumpamaan mereka adalah seperti orang yang menyalakan api” yakni puak munafiq itu bagaikan orang yang berusaha untuk menghidupkan api dan antara tujuannya ialah untuk memanaskan tubuh di musim sejuk dan memasak, begitu juga api digunakan untuk menerangi jalan atau sebagainya. Ini membawa maksud bahawa, pada awalnya mereka berminat dengan Islam disebabkan manfaat-manfaat yang besar dalam Islam, antaranya mengenai harta warisan melalui perkahwinan, harta rampasan peperangan, keamanan pada diri dan keluarga. Akan tetapi setelah kebenaran dan hidayah Allah swt diberikan kepada mereka, dan kemudian itu mereka tidak lagi berminat dan tidak mengambil manfaat dengannya lagi. Dalam penafsiran yang lain disebutkan bahawa, api yang dinyalakan itu bermaksud cahaya keimanan yang mereka ucapkan yakni kalimah Laa ilaaha illa Allah, akan tetapi tatkala mana mereka tidak berminat lagi dengan Islam dan wujudlah kekufuran di dalam hati mereka yang menyebabkan hilangnya cahaya iman dan datangnya pula kegelapan dan kesesatan sehingga apabila mereka mati, tidak wujud kebanggaan dalam diri mereka sampai mereka dibangkitkan. Maksud ayat “maka setelah api itu menerangi sekelilingnya, Allah hilangkan cahaya (yang menyinari) mereka, dan membiarkan mereka dalam kegelapan, tidak dapat melihat”, yakni setelah wujud cahaya keimanan dalam diri mereka dengan cara mereka mengistiharkan keislaman mereka dan meminati ajaran Islam, akan tetapi tatkala dunia telah mereka dan disebabkan mereka lebih berminat dengan hawa nafsu jahat dan meninggalkan keimanan yang dibawa Nabi Muhammad saw, maka Allah swt menghilangkan cahaya yang wujud disebabkan keimanan mereka dan akhirnya wujudlah pula sifat kekufuran dalam diri mereka yang menyebabkan mereka digelar munafiq dan azab Allah swt akan ditimpakan kepada mereka di akhirat. Bukan itu sahaja, di atas dunia Allah swt akan membiarkan mereka hidup dalam kesesatan dan kehampaan di atas dunia. Oleh itu, apabila seseorang telah gelap hatinya, tidak mungkin ia dapat melihat cahaya iman dan akhirnya jaDialah mereka seperti dalam ayat selanjutnya ini.

Ayat 18
Setelah Allah swt menjelaskan bahawa tatkala cahaya iman mereka telah tiada dan hilang, maka merekapun tidak dapat memahami dan melihat ayat-ayat Allah swt. Pada ayat ini Allah ingin menjelaskan kepada kita bahawa, yang hilang bukannya mata mereka, tetapi seluruh pancaindera mereka tidak lagi berfungsi. Pendengaran mereka menjadi tuli atau pekak dan bukan disebabkan kerosakan pada alat pendengaran iaitu telinga akan tetapi mereka tidak boleh lagi mendengar kebenaran. Begitu juga lidah mereka menjadi bisu dan kaku dan bukannya disebabkan itu mereka tidak dapat bercakap dan bukannya juga disebabkan telah rosak alat pertuturan, akan tetapi lidah mereka tidak boleh mengungkapkan apa yang ada di dalam hati. Mata mereka juga menjadi buta dan bukan disebabkan ini mereka tidak dapat melihat apa yang disekeling mereka tetapi mereka tidak berupaya untuk melihat tanda-tanda kebesaran Allah swt di alam ini. Puncanya adalah kerana kekufuran dan kemunafiqan mereka dan menyebabkan semua sarana hidayah atau petunjuk daripada Allah swt tertutup buat mereka dan tidak berfungsi lagi. Pada hujung lafaz ayat ini Allah swt mengambarkan sifat orang-orang munafiq sebagai orang yang tidak boleh kembali menjadi sihat untuk mendengar dan memahami ayat-ayat Allah swt, begitu juga mereka tidak akan menjadi orang yang petah berbicara untuk membicarakan keindahan Islam serta mereka juga tidak akan menjadi celik dan berakal terhadap tanda-tanda kekuasaan Allah swt. Begitu juga dikatakan bahawa mereka tidak dapat bertaubat dan kembali kepada Islam.

Ayat 19
Ayat ini merupakan satu lagi perumpamaan yang ditujukan buat puak munafiq. Mereka adalah kaum yang lahiriahnya kadangkala menampakkan Islam dan kadangkala mereka ragu dengannya. Hati puak munafiq ini sentiasa berada dalam keraguan, kekufuran dan kebimbangan dan semua itu diumpamakan dengan “Syoyyib” yakni hujan. “Gelap-gulita” atau kegelapan yang dimaksudkan ialah keraguan, kekufuran dan kemunafikan, manakala lafaz “guruh dan kilat” membawa maksud rasa takut yang mencengkam hati. Oleh itu jelaslah dalam ayat ini menunjukkan bahawa puak munafiq itu sentiasa berada dalam ketakutan yang sangat dan rasa ngeri sepertimana firmanNya yang bermaksud :
Maksudnya : Dan mereka (orang-orang munafik) bersumpah dengan (nama) Allah, bahwa sesungguhnya mereka termasuk golonganmu; Padahal mereka bukanlah dari golonganmu, akan tetapi mereka adalah orang-orang yang sangat takut (kepadamu). Jikalau mereka memperoleh tempat perlindunganmu atau gua-gua atau lobang-lobang (dalam tanah) niscaya mereka pergi kepadanya dengan secepat-cepatnya. At-Taubah : 56 dan 57.
Dalam penafsiran lain pula, lafaz “al-Barqu” ataupun kilat yang dimaksudkan ialah sesuatu yang berkilat yang wujud di dalam hati puak munafiq sebagai petanda cahaya iman, akan tetapi dalam waktu yang sebentar sahaja. Oleh kerana itu Allah swt menyebut dalam lafaz yang seterusnya “mereka menyumbat telinganya dengan anak jarinya, karena (mendengar suara) petir,sebab takut akan mati. . Dan Allah meliputi (Ilmu Pengetahuaannya) terhadap orang-orang yang kafir”, yakni dalam kata lain, tidak berguna sama sekali sikap waspada mereka kerana Allah swt dengan kekuasaanNya Maha Meliputi Pengetahuannya terhadap mereka dan pastinya mereka berada dibawah kehendak dan kekuasaanNya sepertimana Allah swt telah mengambarkan dalam ayat 17 hingga 20 surah al-Buruj yang bermaksud :
Maksudnya : Sudahkah datang kepadamu berita kaum-kaum penentang, (iaitu kaum) Fir'aun dan (kaum) Tsamud? Sesungguhnya orang-orang kafir selalu mendustakan, padahal Allah mengepung mereka dari belakang mereka (mereka tidak dapat lari dari kekuasaan Allah).
Wa Allahu `Alam.

Tiada ulasan: