Rabu, 14 Mei 2008

Ringkasan Tafsir Surah al-Baqorah ayat 23


وَإِنْ كُنْتُمْ فِي رَيْبٍ مِمَّا نَزَّلْنَا عَلَى عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ
(23) وَادْعُوا شُهَدَاءَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ
Maksudnya :
Ayat 23 : Dan jika kamu (tetap) dalam keraguan tentang Al Quran yang Kami wahyukan kepada hamba Kami (Muhammad), buatlah satu surat yang semisal dengan Al Quran itu dan ajaklah penolong-penolong kamu selain Allah, jika kamu orang-orang yang benar.

Penafsiran ayat 23

Ayat 23

Dalam ayat ini Allah swt menjelaskan kepada kita mengenai sifat puak kafir yang mengingkari apa yang dibawa oleh Nabi saw. Disebutkan disini mengenai sifat keraguan mereka terhadap apa yang telah yang diturunkan Allah swt yakni al-Quran. Ayat ini sebagai teguran bagi setiap puak kafir dan munafiq, sama ada di Mekah ataupun di Madinah. Pastinya ayat ini membawa manfaat bagi orang yang beriman, kerana orang yang beriman tidak mungkin bagi mereka meragui kebanaran al-Quran. Lafaz “`abdina” yakni hamba kami yang dimaksudkan ialah Nabi Muhammad saw. Oleh kerana itu, Allah swt mencabar puak kafir agar membuat atau datangkan satu surah yang seumpama KalamNya agar dapat menyakinkan manusia bahawa Muhammad itu bukan seorang Nabi. Sepertimana yang telah difirmanNya dalam surah al-Qosos ayat 49 :
Maksudnya : Katakanlah: "Datangkanlah olehmu sebuah kitab dari sisi Allah yang kitab itu lebih (dapat) memberi petunjuk daripada keduanya (Taurat dan Al Quran) niscaya aku mengikutinya, jika kamu sungguh orang-orang yang benar".
Ini membawa maksud bahawa jika benarlah puak kafir itu dapat membuat satu surah seumpama kehebatan Kalamullah nescaya Nabi saw pasti mengikutinya. Akan tetapi tidak ada seorangpun daripada mereka yang mampu menandingi kehebatan dan ketinggian mukjizat al-Quran. Begitu juga daripada kalangan mereka yang meminta pertolongan daripada jin sekalipun mereka tetap tidak dapat membuat ayat yang seumpama Kalamullah swt. Sepertimana firmanNya:
Maksunya : Katakanlah: "Sesungguhnya jika manusia dan jin berkumpul untuk membuat yang serupa Al Quran ini, niscaya mereka tidak akan dapat membuat yang serupa dengan Dia, Sekalipun sebagian mereka menjadi pembantu bagi sebagian yang lain". Al-Isra` : 88
Ada juga ulama yang menafsirkan mengenai maksud “min mislihi” yakni seorang yang bersifat seperti Muhammad saw yang ummi (tidak tahu membaca dan menulis). Atas dasar maksud hendaklah seseorang yang mahu membuat ayat seperti al-Quran hendaklah dia seorang yang tidak tahu membaca dan menulis.

Maksud ayat “syuhada akum” yakni penolong-penolong kamu daripada golongan kamu sendiri. Adu juga ulama yang menafsirkan bahawa dimaksudkan dengan “syuhada akum” yakni tuhan-tuhan berhala mereka ataupun orang-orang yang ahli dalam bahasa arab, sama ada ahli syair, sajak ataupun seorang yang fasih berbahasa arab. Ayat ini Allah swt tujukan pada penduduk-penduduk musyirikin Mekah dan Madinah. Secara realitinya, tidak ada seorangpun daripada kalangan mereka yang boleh mencipta kehebatan apa yang diucapkan oleh Nabi Muhammad saw kerana baginda berbicara dengan bahasa penduduk syurga, penduduk langit dan bahasa yang paling tinggi daripada segala bahasa di dunia yakni bahasa wahyu atau disebut sebagai Kalam Wahyu (al-Quran). Oleh kerana itu mereka bukanlah orang yang benar melainkan golongan pendusta.

Tiada ulasan: