Rabu, 14 Mei 2008

Ringkasan Tafsir Surah al-Baqorah ayat 21


(21) يَا أَيُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ وَالَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
Maksudnya :
Ayat 21 : Hai manusia, sembahlah Tuhanmu yang telah menciptakanmu dan orang-orang yang sebelummu, agar kamu bertakwa.
Penafsiran ayat 21
Ayat 21
Pada ayat-ayat yang sebelum ini, dijelaskan mengenai sifat munafiq mereka dari sudut zahir dan batin, maka dalam ayat ini dijelaskan mengenai kekufuran mereka tidak sahaja terhadap Allah sebagai Tuhan (Uluhiyyah) tetapi juga mengenai Allah sebagai pengatur dan pentadbir dalam alam ini (Rububiyah) juga mereka mengingkarinya.

Dalam ayat ini, Allah swt memulai dengan lafaz an-Nidaa` (pangilan dan seruan) dan Dia serukan panggilan tersebut kepada manusia. Oleh itu lafaz “manusia” ini menunjukkan untuk seluruh manusia, dimana dan zaman bilapun mereka berada sejak al-Quran diturunkan sehinggalah hari qiamat. Seruan ini menunjukkan seruan keimanan iaitu tunduk dan patuh kepada Tuhan Yang Maha Esa yang tiada sekutu bagiNya. Seruan Allah swt bagi manusia adalah dengan seruan perintah, yakni perintah agar menyembah Tuhan yang selayaknya untuk disembah yang telah menciptakan manusia dan Dialah Allah swt.

Oleh itu setiap manusia wajib menyahut seruan ini jika mereka benar-benar memahami dan beriman dengan risalah yang dibawa oleh Muhammad swt. Cara dan bagaimana cara untuk menyembahNya telah diaturkan oleh Allah swt dan itulah dinamakan sebagai ibadah. Telah menjadi kewajiban bagi seluruh manusia pelaksanakan dan menegakkan ibadah-ibadah yang ditentukan buat mereka.

Ada ulama tafsir yang berpendapat bahawa yang dimaksudkan “manusia” pada ayat ini ialah orang-orang kafir yang tidak pernah menyembah Allah. Akan tetapi makna “manusia” itu dimaksudkan secara umum itulah yang lebih tepat yakni menunjukkan manusia seluruhnya. Maksud “sembahlah” yakni perintah untuk beribadah, taat dan tunduk segala yang telah disyariat oleh Allah swt.

Pada hujung ayat bermaksud “agar kamu bertakwa” yakni agar kamu memperolehi syurga di akhirat kelak. Maksudnya ialah Allah swt mengharapkan manusia semuanya beroleh kebahagian di akhirat. Taqwa dari sudut bahasa bermaksud memelihara yakni memelihara diri daripada melakukan dosa-dosa atau melanggar ketaatan kepada Allah swt sehingga menyebabkan si perlaku dosa itu dimasukkan kedalam neraka di akhirat dan dijauhkan daripada rahmat, berkah dan kemulian di dunia. Dari sudut istilah pula, taqwa membawa maksud sentiasa menjadikan Allah swt sebagai pemelihara, pendidik kita dalam setiap urusan-urusan kita agar setiap ketaatan dan kefahaman syariat dibantu Allah swt. Agar kita sentiasa menjadi manusia yang sentiasa tunduk patuh, ikhlas, takut dan merendah diri dibawah naunganNya.

Tiada ulasan: